Bedömningsmatriser
Intervju 1 och 2
Förklaring av SBR modellen och introduktion till intervjumall
-
Frågorna är uppbyggda utefter Situation, Beteende och Resultat (SBR) modellen för att kandidaten ska svara utifrån riktiga händelser och scenarion. Människor tenderar att agera liknande nu som de tidigare gjort. Så genom att använda dessa strukturerade frågor kan vi göra en mer prediktiv analys kring hur en person kommer agera nästa gång en liknande situation uppkommer. Frågorna är i samma ordning som tidigare frågeformulär men omskrivna efter denna metod.
Som uppstart i intervjuerna föreslås att berätta om SBR modellen och att du därför kan uppfattas lite stolpigt när du läser frågorna. Att det du vill ha ut av frågorna är att förstå hur personen hanterar situationer, vilka beteenden som uppvisas och att du vill veta vad som blev utfallet(resultatet). Berätta och tryck därför på att du önskar konkreta exempel under intervjun. Det är okej att ”guida” i form av frågor såsom, kan du vidareutveckla, finns de någon mer situation där du xx, hur blev resultatet. Din intervju ska inte baseras på hur van kandidaten är att svara på frågor i detta format utan kandidatens kompetens och förmågor.
OM du är en van intervjuare och känner att du har kompetensen att omformulera frågorna utan att ändra syftet med dem har du möjlighet att göra det. Genom att ge denna bakgrund ger du förutsättningar för en bra intervju med djup och förståelse för individen. Kandidatens frågor och funderingar ska besvaras men gärna inte i samband med frågorna.
-
- Hej välkommen, kul att ses!
- Vi har avsatt 1,5 timme och vi kommer inte dra över, Först tänker jag att vi pratar om eventuella frågor som uppkommit sedan senast. Sen pratar vi lite om vad du tyckte om boken och sedan jag kommer ställa frågor enligt SBR modellen vilket innebär… Frågorna utgår ifrån Berotecs grund i kundfokus, samarbete, trygg- respektera sig själv och andra, som vår bas.
- I slutet tänker jag att vi pratar om framtida steg och eventuellt uppkomna frågor.
- Låter det som ett bra upplägg?
-
Att gradera kandidaten handlar om att utvärdera någons förutsättningar i rollen, förmågan att leverera och representera Berotec ute hos kund. Kandidatens lämplighet att få möjlighet att representera Berotec. Det handlar alltså inte om att säga att någon är bra eller dålig.
-
Glöm inte vara lika tydlig under intervju 2 med Agenda och nästa steg – ger ett seriöst intryck!
Frågorna är exempel som du kan använda om du vill fortsätta intervjua kompetensbaserat. Frågorna är generella med fokus på kompetensområden som korrelerar väl med att vara en duktig ingenjör. Teknisk expertis, Problemidentifiering och -lösning, samarbeta och kommunikation. För er som vill rekrytera med specifika frågor för en specifik kompetens tex embedded så hjälper TA gärna till att göra en kompetensprofil och specifika frågor för denna roll/konsult.
Viktigt att veta är att inför intervju 2 skickas Uppdragspreferenser ut innan för att fyllas i genom Team Tailor och du hittar svaren under kandidatens kandidatkort, på den vänstra sidan. Dessa gås med fördel igenom under intervju 2, om föreslagna frågor används så prata gärna om Uppdragspreferenser efter.
Bedömningsmatris Intervju 1
Kundfokus (mottagare/beställare)
Definition: Imponerar; genererar innovativa idéer och lösningar som adresserar kundbehov och överträffar kunders förväntningar. Utvärderar varje handling och beslut utifrån hur kunder kommer att påverkas. Visar förståelse för nuvarande och framtida kundbehov vid beslutsfattande. Lösningsorienterad; söker feedback från kunder och använder den för att förbättra kvaliteten på produkter, tjänster och interna processer.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Saknar grundläggande förmåga att arbeta lösningsorienterat och innovativt. |
Har begränsad erfarenhet och förmåga att lösa kundproblem behöver utbildning och erfarenhet. |
Har förmågan att förstå kundens utmaningar och kan bidra med problemlösning. Behöver vidareutveckla förmågan. |
Skapar innovativa lösningar och löser problem, uppfyller kunden behov men överträffar inte förväntningarna. |
Är lösningsorienterad, vill skapa, förbättra och generera nya innovativa produkter och lösningar till kund. Överträffar kundens förväntningar i uppdraget. |
Trygg – Respekterar sig själv
Definition: Positiv attityd; förhåller sig entusiastisk även i tuffa situationer. Ansvarstagande; ”lovar bara det jag kan hålla” och kan tacka nej. Arbetar konstruktivt under press/stress och vid misslyckanden. Trygg i sig själv och sin kunskap; påverkar sin omgivning snarare än reagerar på den.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Saknar grundläggande förmåga att agera istället för att reagera på sin omgivning. |
Har begränsad erfarenhet och förmåga att lösa kundproblem behöver betydande utbildning och erfarenhet. |
Har grundläggande förståelse för sin kompetens och styrkor, men svårt att säga nej och reagerar oftare än agerar. Behöver stöttning för att utveckla förmågan. |
Är positiv och ansvarstagande vad gäller sin egen kompetens och prestation. |
Är positiv och ansvarstagande vad gäller sin egen kompetens och prestation. Agerar tryggt och konstruktivt även vid motgångar. |
Relationsbyggande
Definition: Initiativtagande; söker efter möjligheter att etablera trovärdighet, förtroende och nå inflytande hos utvalda kunder/kontakter. Skapar samarbete med personer på olika nivåer i organisationer. Nyfiken; tar kontakt med andra för att bygga nya relationer eller stärka befintliga. Genuin och äkta; förhåller sig till andra på ett öppet och accepterande sätt och får andra att känna sig bekväma.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Saknar grundläggande förmåga att etablera samarbete genom trovärdighet och förtroende. |
Har begränsad förmåga att etablera samarbete genom trovärdighet och förtroende. |
Besitter grundläggande förståelse för hur en skapar trovärdighet och förtroende på plats hos kund, behöver vidareutveckla förmågan. |
Skapar trovärdighet, förtroende och samarbete inom organisationen, är genuin och accepterande. |
Är accepterande i sitt sätt och skapar samarbete inom organisationen. Är initiativtagande, skapar sig trovärdighet, förtroende och inflytande hos kunder/kontakter. |
Samarbete – Respektera andra
Definition: Möjlighetsorienterad; samverkar genom att främja och utveckla andras idéer. Bryr sig på riktigt; delar med sig av information och expertis för att uppnå önskade resultat. Prestigelös; delar ansvar för mål och hjälper till på det sätt det behövs för att gruppen ska prestera. ”Service minded”; gillar att hjälpa till, identifierar motpartens behov för att uppnå "win-win" resultat.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Har mycket begränsad förmåga att samarbeta och visar bristande vilja eller förmåga att arbeta tillsammans med andra för att uppnå gemensamma mål. |
Har svårigheter med att samarbeta med andra och visar bristande förmåga att arbeta konstruktivt i grupp, vilket kan påverka arbetsklimatet negativt. |
Samarbetar tillräckligt för att utföra arbetsuppgifterna, men det kan finnas vissa brister i förmågan att arbeta effektivt i grupp eller hantera konflikter. |
Samarbetar överlag väl, men det kan finnas vissa områden där förbättringar kan göras för att öka effektiviteten eller kvaliteten på samarbetet. |
Samarbetar utmärkt med andra, lyssnar aktivt, bidrar konstruktivt till gruppens framsteg och skapar en positiv och inkluderande arbetsmiljö. |
Bedömningsmatris Intervju 2
Teknisk expertis:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Visar grundläggande teknisk kunskap men behöver vägledning och stöd. |
Har tillräcklig teknisk kunskap för att utföra grundläggande uppgifter med tillsyn. |
Besitter god teknisk expertis och kan självständigt hantera de flesta tekniska uppgifter. |
Demonstrerar avancerad teknisk kunskap och kan lösa komplexa tekniska problem effektivt. |
Är känd inom sitt tekniska område och kan lösa de mest utmanande tekniska frågorna på högsta nivå. |
Problemidentifiering och -lösning:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Har svårt att identifiera problem och saknar strategier för att lösa dem.. |
Kan identifiera enkla problem med stöd och kan föreslå grundläggande lösningar. |
Är skicklig på att identifiera och analysera problem samt utveckla lämpliga lösningar. |
Har en förmåga att lösa komplexa problem genom att tillämpa innovativa strategier och metoder. |
Kan identifiera och hantera de mest komplexa tekniska utmaningarna på ett effektivt sätt. |
Samarbete och kommunikation:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Individen har utmaningar med att både kommunicera tekniska idéer och koncept på ett tydligt och effektivt sätt samt att samarbeta med andra och bidra konstruktivt till teamarbetet. |
Individen kan förmedla grundläggande teknisk information men behöver arbeta på att vara tydligare och mer precisa. Hen kan samarbeta i enklare situationer men har svårigheter med att effektivt hantera konflikter och problem. |
|
Har utmärkta kommunikationsfärdigheter och kan anpassa sitt språk efter olika målgrupper samtidigt som hen har förmågan att leda och motivera teamet för att uppnå gemensamma mål. |
Är skicklig både som kommunikatör och teamledare. Klarar av att förklara komplexa tekniska ämnen på ett enkelt sätt och kan leda högpresterande team till framgång. |